| Kenalan Hanzsensei |

Perihal Perjalananku



Assalamualaikum dan Salam Berbahagia..

Alhamdulillah..aku sudah tiba di Kuala Lumpur setelah perjalanan yang memenatkan dari Sabah. Walau penat tapi kerinduan pada keluarga terus bertapak walau jauh di mata tapi dekat di hati. Hampir semua kenderaan awam telah aku gunakan untuk sampai ke destinasi rumah di Petaling Jaya ni. Bermula dari airplane, skybus, LRT dan akhir sekali teksi.

Sememangnya jejak langkahku meninggalkan bumi Sabah agak keberatan namun digagahi juga dengan semangat juang bagi menghabiskan sesi pengajian di UM. Apa tidaknya sebelum berangkat ke airport, aku sempat mencium dua orang anak buahku yang comel, Camilia dan Arissa. Arissa sudah pandai tersenyum riang. Camilia sudah pandai berbicara dan pintar.

"Umur saya 2 tahun laa..."

Sepanjang penerbangan ke KL, sekali-sekala terimbas wajah-wajah kesayangan hamba..(hehe..)..ya.. my parents, my bro n sista wif my nieces.. tidak dilupakan sahabat-sahabatku yang berada di Sabah yang bertanya khabar berita, bertegur sapa, mencuit rasa. Sesekali juga aku senyum sendiri bila terkenang kampung halaman.

Arissa baru berumur 56 hari.
tapi sudah pandai tersenyum riang..hehe..



Ok..bertukar mood kepada perjalanan.
Sebelum berangkat ke airplane AirAsia, aku sempat bertegur sapa dengan seorang uncle, namanya Sylvester. Entah kenapa aku lebih mudah berbicara dengan orang yang veteran dari yang muda. Mungkin kerana pengalaman mereka sepanjang hidup membuatkan aku berminat mendengar. Kami berbicara soal pendidikan di Sabah apabila dia mengetahui aku pelajar jurusan Pendidikan.

"Kamu ambil kos apa di sana? Enginering ka? atau muzik? "
"Saya ambil Pendidikan."

(dia fikir aku ambil kos muzik sebab aku bawa gitar. kalau ambil kejuruteraan, mungkin gaya engineer kali kan...hehehe..)

"Owh..bagus tu dik. Ya lah..kalau kita mengharap guru-guru di Semenanjung untuk mengajar di Sabah belum tentu pencapaian pendidikan kita naik. Kamu nanti mengajar di mana? di Sabah juga ka?"

"ya uncle. Kami dihantar balik mengajar di Sabah."

Itu sedikit dialog antara aku dan uncle Sylvester yang berasal dari Penampang, Sabah. Dia juga ke Kuala Lumpur tapi berlainan penerbangan. Tujuannya untuk melawat anaknya yang sakit di hospital di sekitar Kuala Lumpur. Katanya dia sudah 15 tahun tidak ke KL.

-----------------------------------------------------------------------------------------

Sesampai aku di LCCT, perut berbunyi merdu kerana lapar, sesuai juga my mum telah bungkuskan makanan, nasi berlauk ayam masak merah. Lepas ambil beg dan berkemas kejap, terus ke medan selera. Selesai makan, terus naik bas ke KL sentral, sekali lagi kebetulan jumpa uncle Sylvester. Aku lantas mempelawanya duduk di sebelahku. Maka berceritalah beliau...

" Saya ada satu cerita bah. Pasal kawan saya. Dia tu menternak kambing di sana.. bawah kaki bukit. 7 ekar tanahnya... tapi rumahnya di Penampang. Jauh.. jadi dia upah Om kerja jaga kambing dia...

sekali dalam 2 bulan begitu, dia pun mau tinguk kambing-kambing dia. Aiks..kenapa ada kurang ya? Jadi dia pun tanya sama si Om, 'Mana lagi kambing saya ni?' . Si Om jawab,'kambing ada yang mati bos..di situ saya tanam bangkai dia..di bawah sana..'.

Jadi mula-mula si kawan tidak kisah, tapi lama-lama dia rasa lain macam saja. Makin kurang kambing dia.. Naa...jadi dia pun siasat la 'kubur' kambing tu..Naa...tiada tulang! Jadi memang dia syak si Om yang jual kambing dia...Si Om apalagi cabut lari.."


Aku pun ketawa mendengar kisah kambing. Bermula dari cerita kambing sampai harga kambing, cara menternak, untung rugi...Semua dia ceritakan. Alhamdulillah..ada sudah ilmu baru tentang menternak kambing.. Sekarang, kalau jual seekor kambing, harganya hampir rm800. Wow...

Setiba di Kl Sentral, aku berpesan dengan uncle Sylvester untuk berjaga-jaga dengan dompetnya. Dia lama sudah tidak menjejak di KL, malah sendirian lagi. Jadi, selesai bersalam dan dia berjalan ke haluannya, aku terus ke LRT.

Semasa menunggu ketibaan tren, aku ditegur oleh seorang warga New Zealand.

"Hi, Are you from England?"
"Nope. I'm Malaysian"


Mahu saja aku ketawa, dia fikir aku orang England. Tambahan sebutan English-nya berbeza dan agak cepat serta sebutan S yang dalam. Faham kan?hehehe...

(Coba anda try baca ayat English dengan loghat Britain...ceh..)

Jadi aku pun cuba2 try English ku...aiseh..

"So you on vacation here?"
"No. I'm now working and on my way to Bengsar (bangsar). And you are student, right?"

"Yups. I'm full-time student at UM"
"You are Malaysian and you from?"

"I live in Sabah. Do you know Sabah?"

"Yaa...i know Sabah. Because i've been there last month. You know the OrengUtan?"
"You mean you went to Sepilok?"
"Pardon."
"Sepilok. Where orang utans live at Sabah.."

"owh...Sipilook. Sabah it's such a good place to vacation there. oo..ok..owh my station is here"
"Nice to meet you"

"You too friend.."


Aku turun di Stesen Universiti. Melangkah turun anak tangga, ku lihat mendung berarak seakan pasti hujan dalam beberapa minit. Pantasku terus menuju ke teksi untuk terus sampai ke rumah sewaku....

Sesampai di rumah...penat. Tapi sempat pergi pasar malam.....hihi...(^_^)

p/s: Jangan malu bertegur sapa dengan orang sebelah anda... melatih kemahiran komunikasi tu..hehehe...:))

2 comments:

hasni said...

pesanan mu diakhir entry tu banyak benarnya kawan
welcome back to kl

HanzSensei™ said...

hasni:iya ka?hehe..mmg btul tu...wlu pun cuma kawan skjp sja..tpi bermakna tu..hehe..

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin