| Kenalan Hanzsensei |

10 sen?

Apa? 10sen?
Apa la sangat 10sen tu kan...?
Beli gula-gula 2 biji...
Masuk mulut, hilanglah harga 10sen tu..

Tapi..
Jangan lupa 10sen ni tinggi nilainya di sisi Allah..
andai kita 'laburkan' di jalan sedekah
ikhlaskan hati kerna lillahitaa'la..
InsyaAllah..
ganjaran tinggi di sisi Allah..

Berikut hadis tentang kelebihan bersedekah:

Orang yang mengusahakan bantuan (pertolongan) bagi janda dan orang miskin ibarat berjihad dijalan Allah dan ibarat orang solat malam. Ia tidak merasa lelah dan ia juga ibarat orang berpuasa yang tidak pernah berbuka.
(Hadis Riwayat: Imam Bukhari)


Tiap-tiap amalan makruf (kebajikan) adalah sedekah. Sesungguhnya di antara amalan makruf ialah berjumpa kawan dengan wajah ceria (senyum) dan mengurangi isi baldi mu untuk diisikan ke mangkuk kawan mu.
(Hadis Riwayat: Imam Ahmad)

Naa..Kesempatan ini juga..
Feelhoney mendendangkan lagu santai ini..
Untuk kita menghidupkan amalan bersedekah..
Walaupun sedekah kita tampak kecil nilainya..
Tapi Allah pasti memberi ganjaran sebaiknya~

Dengarkan..^^




10 sen by Feelhoney
lirik: Bie FH
lagu: Amin FH


Musim cuti datang banyak jualan murah
Hatimu meronta mau beli semua
Mau beli blackberry..Mau beli DSLR (kamera)
Mau beli inspira...Mau beli semua..

Bila duit masuk..kau jadi penderma tegar di pasaraya
ribu-ribu pun kau tak kisah
Asal 'up to date' kiut bergaya
Langsung kau tidak fikir nasib orang yang susah

chorus:
Kenapa susah sangat mau bagi sedekah?
10 sen boleh juga buat pahala
Mungkin bagi kita ia tak seberapa
Tapi disisi Tuhan besar ganjarannya

Dunia ini sekejap saja
Esok mungkin kau tinggal semua
Nanti apa yang kau bawa
10SEN mu itu yang bikin berat
Timbanganmu di sana~

p/s: Amalkan bersedekah ya kawan-kawan..hehe..:P

Cita-Cita dan Cinta~

Cita dan Cinta..
Dua kata yang berlainan maksud..
Beza pada kalimah hanya huruf 'N'..
Namun kedua-duanya punya makna yang sangat besar dalam kehidupan manusia..

Cita adalah impian.
Cita dalam makna yang luas adalah sebuah harapan yang didasari pada suatu keyakinan yang utuh dan digariskan melalui perencanaan yang jelas, matang dan kesungguhan.

Saidina Umar bin Khatab pernah berkata :
"Jangan sekali-kali kamu memperkecilkan cita-citamu, kerana sesungguhnya aku tidak melihat seseorang yang terbelenggu kecuali kerana ia tidak memiliki cita-cita.”

Cinta adalah suatu yang subjektif.
Luas dan punya pelbagai tafsiran..
Terutama orang yang merasa cinta..
Rasa cinta itu katanya manis..
Malah melimpahi rasa manis itu ke setiap jiwa raga kehidupan...

setinggi-tinggi cinta adalah Cinta Agung- Cinta Allah,
Tuhan Yang Memberi kita rasa cinta.

Cintanya Allah pada kita, terlalu besar..terlalu indah...terlalu ajaib...
Dengarlah lagu Maher Zain-Open Your Eyes..
Betapa keindahan alam sarwajagat ini sudah cukup menunjukkan cintanya Allah pada kita melebihi cinta manusia yang bertemu dan berpisah.

Namun, ada kita membalas Cinta-NYA?

Itulah kerna Ibnu Qayyim Al-Jauzi memberi makna cita-cita sebagai jiwa yang tak akan pernah terhenti kecuali kepada Allah. Jiwa yang tak akan tergantikan dengan sesuatu apapun oleh yang lain sebagai ganti-Nya. Ia juga tidak akan menjual apa yang diperoleh dari Allah dengan harga yang murah dan fana.

Maka, cita-cita yang tinggi dibandingkan dengan cita-cita yang rendah bagaikan burung yang terbang tinggi menjulang dengan burung-burung lain yang terbang di bawah.

Lantaran itu, kecintaan pada Allah seharusnya sebati dengan cita-cita yang diimpikan.
Maka dengan itu, apabila kita melakukan rentetan ke arah cita-cita,
tanyalah diri..
Adakah Allah redha dengan apa yang aku lakukan?
Adakah perjuangan cita-cita ini menambahkan lagi kecintaanku pada Allah?

Tepuk dada, tanyalah IMAN...^_^

Cita-cita Dan Cinta



Album : Qiblat
Munsyid : Rabbani
http://liriknasyid.com


Duhai temanku
Mengapa dipisahkannya
Cita-cita dan cinta
Keimanan itu akan menyatukan ia
Jika kita mencuba

Di mana citamu...Di mana cintamu
Keduanya perlu...Kau binalah kerana Tuhanmu
Agar keduanya berpadu

Cinta yang hakiki...Lahir di hati suci
Demi iman dan Islam
Jangan kau pula pisahkannya
Antara cinta-cita dan cinta

Cinta yang sejati...Bukannya ilusi mimpi
Usaha seiring doa
Kerana iman dan Islam
Harus kita menunaikannya

Cintailah citamu
Binalah kerana Tuhanmu

Senilagu: Syed Mohamad
Senikata: Pahrol Mohd Juoi
OP: KRU Publishing Sdn Bhd
SP: EMI Publishing M Sdn Bhd

p/s: Indahnya hidup bersama Ilahi..~:)
owh..klik katun untuk besarkan saiznya...^^

Teman Facebook



Bagus lagu ni...
Dengarkan ya..
Ada unsur nasihat,
supaya kita tidak leka
dengan Facebook..
Sehingga terabai tanggungjawab diri
dengan hubungan Tuhan..

Two thumbs up for Feelhoney..^^

Nda ku mau salam~

klik gambar untuk lebih jelas...:)
dilukis dengan PAINT..cincai eh..

" Hanz, aku ni cetek bab agama ni. Mo tanya soalan bah... boleh bah kan?"

" Owh, bisa aja sih. InsyaAllah.. aku cuba jawab yang aku tahu"

" Begini bah, tahu juga ko yang aku ni dari sekolah biasa dulu kan? Jadi ada kami buat reunion kunun. Jadi berjumpalah dengan ex-schoolmate. Besalam-salamlah dengan geng perempuan..Oklah..cam biasa. Tapi bila sama geng lelaki aku inda mau salam. Aku tahu, kalau perempuan nda boleh sentuh lelaki bukan mahram. Jadi si Awang hulur juga tangannya..."

"Nah..mesti ko rasa serba salahkan?"

" Nah..tau pun ko. Jadi, bila aku nda hulur tangan tu, dia cakap aku sumbung la..alim sudah..nda mo kawan la..Aku try cakap 'nda bulih bah salam sama lelaki'. Di balas balik, 'aku muslim juga bah! bukan juga naik nafsuku salam dengan ko'"

" Mesti ko nda salam kan?"

" Eh, camna ko taw ni Han? Ko bulih baca fikiran ka ini? Hahaha~"

" Naa..aku teka saja bah. Aku ucapkan tahniah sama ko!"

" Eh, kenapa? Pasal aku nda salam lelaki ka?"

" Satunya itu. Duanya, ko berjaya pertahankan hukum Islam walau orang lain nampak remeh ja'"

" Hem..tapi kalo dia paksa juga mo salam?"

" Ko tapuk(sembunyi) tangan ko di belakang. Sambil tu, ko terangkan sama dia,

'DALAM ISLAM, perempuan inda bulih sentuh bukan mahram kecuali pasangannya dan ahli keluarga saja'. Kalau dia memaksa juga, ko beringat 'Yang halal sudah jelas.Yang haram pun sudah jelas' Lebih baik ko sentuh ogok (khinzir), dari ko sentuh sengaja bukan mahrammu. Kalu sentuh ogok, ko kena samak ja dan inda berdosa. Tapi ko sentuh sengaja bukan mahram, berdosa ging..

Kalau dia cakap 'nda naik nafsu', ko cakap baik-baik sama dia begini,'Aku nda mau salam ko kecuali ko jadi mahram aku'"

" Maksudnya, dia jadi suami aku?"

"Naa..pandai si kawan.Hehehe~"

" Nda ku mau eh..Hahaha~"

*inda:nda=tidak

Borak-borak bersama seorang sahabat lama. Alhamdulillah borak yang ada isinya. Nama dalam borak adalah bukan nama sebenar kecuali hanz..huhuh..dan susun galur cerita ada penambahbaikan kerna asal cerita dalam dialek Brunei.hohoho~

Tambahan hadis tentang bersentuhan,

Daripada satu hadis yang diriwayatkan daripada Ibnu Majah menyatakan bahawa

“Bergomolan dengan babi (khinzir) itu adalah lebih baik berbanding dengan bersentuhan (secara sengaja) dengan wanita yang bukan mahram”.

“Sesungguhnya kepala yang ditusuk dengan besi itu lebih baik daripada menyentuh kaum yang bukan sejenis yang tidak halal baginya. (Riwayat At Tabrani dan Baihaqi)”

Saya tahu ada yang TAHU tentang hal bersentuhan ini. Tapi janganlah anda yang TAHU buat-buat TIDAK TAHU sehingga membelakangi hukum kerna menjaga maruah di mata manusia yang nilainya tidak setanding disisi Allah.

“Katakanlah lagi (kepadanya): Adakah sama orang-orang yang mengetahui dengan orang-orang yang tidak mengetahui? Sesungguhnya orang-orang yang dapat mengambil pelajaran dan peringatan hanyalah orang-orang yang berakal sempurna”. (Surah Zumar: 9)

Wallahua'lam...

p/s: Maaf, pembaca yang tidak memahami dialek Sabah. Kalau ada yang tidak faham, tanya ya..^^

Jom Tonton Suara Siswa!




Alhamdulillah~
Salam Maal Hijrah 1432H
Salam kesyukuran kerna limpahan kurnia rahmat
dan kasih sayang dari Allah Ta'ala...

Lama tak update blog ni..hehe..
(Lebih mengupdate di Feelhoney Fanpage@FB..)


Sekali lagi..Feelhoney dijemput untuk memeriahkan lagi
rakaman Suara Siswa, RTM1 bertempat di Angkasapuri..
InsyaAllah akan ke udara pada
jam 10 malam hari Selasa..
14hb Disember 2010



Feelhoney menyampaikan dua buah lagu..
1. Lagu pembukaan (Sekadar Lelaki Biasa)
2. Lagu penutupan (Wanita...Istimewa)
dengar2kan lagu ini di Feelhoney MusicBox di sebelah..~

Jadi, jangan lupa tontoni Suara Siswa..
Inputnya sangat menarik dan perkongsian ilmiah dari ahli panel
sememangnya menajamkan lagi minda kita
khusus buat mereka yang bergelar siswa kini,
Jom!...

p/s: copy from blog Feelhoney coz saya juga yang taip suma ni..wahaha~:P

Grafik Sesuka Hati

Musim peperiksaan ni (ada 3 papers lagi ooo...),
sempat juga saya me'manipalusi' beberapa foto 'housemate'.
Berbekalkan Adobe Photoshop CS2,
bantuan pakcik Google dan
tunjuk ajar kawan-kawan pakcik Google,
(hehehe..)
saya sempat design-men'design' foto
dengan teknik sesuka hati!..hoho..

wallpaper iklan eskrem Kornito..hehehe~


wallpaper inspirasi..wow..hehe~


manipulasi genius zombie kunun~


graffiti dinding kunun2~


wallpaper fighting never putus asa kunun3..~

poster bakal ahli politik S'wak..hehe~


album cover retro style...hohoho~


rasanya, seram ka?

InsyaAllah, masih mencoba dan terus mencoba
untuk terus design-mendesign ni...

Sesiapa rasa-rasa fotonya ingin dimanipulasi oleh saya,
menjadikan foto anda tampak dinamik..(wawawa...)
atau ingin jadikan ia 'kertas dinding' komputer anda..
Anda boleh hantar ke email saya..
Tawaran FREE of CHARGE sehingga hujung bulan Disember ini~
(ilmu seciput cuma..tapi dengan latihan demi latihan..
InsyaAllah, saya akan berikan yang Terbaik~:)

p/s: komik pun in progress...composing song pun in progress..idea masih berjalan dan berjalan mencari masa terBAEK...hehehe~^^

Sikap Memaafkan dan Manfaatnya bagi Kesihatan - Harun Yahya


Salah satu sifat mulia yang dianjurkan dalam Al Qur’an adalah sikap memaafkan:
Jadilah pemaaf dan suruhlah orang mengerjakan yang makruf, serta jangan pedulikan orang-orang yang bodoh. (QS. Al Qur’an, 7:199)

Dalam ayat lain, Allah berfirman:
"...dan hendaklah mereka memaafkan dan berlapang dada. Apakah kamu tidak suka bahwa Allah mengampunimu? Dan Allah Maha Pengampun, Maha Penyayang." (QS. An Nuur, 24:22)

Mereka yang tidak mengikuti ajaran mulia Al Qur'an akan merasa sukar memaafkan orang lain. Sebab, mereka mudah marah terhadap kesalahan apa pun yang diperbuat. Padahal, Allah telah menganjurkan orang beriman bahwa memaafkan adalah lebih baik:
... dan jika kamu maafkan dan kamu santuni serta ampuni (mereka), maka sungguh, Allah Maha Pengampun, Maha Penyayang. (QS. At Taghaabun, 64:14)

Juga dinyatakan dalam Al Qur'an bahwa pemaaf adalah sifat mulia yang terpuji.
"Tetapi barang siapa bersabar dan memaafkan, sungguh yang demikian itu termasuk perbuatan yang mulia." (Qur'an 42:43)

Berlandaskan hal tersebut, kaum beriman adalah orang-orang yang bersifat memaafkan, pengasih dan berlapang dada, sebagaimana dinyatakan dalam Al Qur'an,
"...menahan amarahnya dan memaafkan (kesalahan) orang lain." (QS. Ali ‘Imraan, 3:134)

Pemahaman orang-orang beriman tentang sikap memaafkan sangatlah berbeza dari mereka yang tidak menjalani hidup sesuai ajaran Al Qur'an. Meskipun banyak orang mungkin berkata mereka telah memaafkan seseorang yang menyakiti mereka, namun perlu waktu lama untuk membebaskan diri dari rasa benci dan marah dalam hati mereka. Sikap mereka cenderung menampakkan rasa marah itu.

Di lain pihak, sikap memaafkan orang-orang beriman adalah tulus. Ini kerana mereka tahu bahwa manusia diuji di dunia ini, dan belajar dari kesalahan mereka, mereka berlapang dada dan bersifat pengasih. Lebih dari itu, orang-orang beriman juga mampu memaafkan walau sebenarnya mereka benar dan orang lain salah. Ketika memaafkan, mereka tidak membezakan antara kesalahan besar dan kecil. Seseorang dapat saja sangat menyakiti mereka tanpa sengaja.

Akan tetapi, orang-orang beriman tahu bahwa segala sesuatu terjadi menurut kehendak Allah, dan berjalan sesuai takdir tertentu, dan karena itu, mereka berserah diri dengan peristiwa ini, tidak pernah terbelenggu oleh amarah.

Menurut penelitian terakhir, para ilmuwan Amerika membuktikan bahwa mereka yang mampu memaafkan adalah lebih sihat baik jiwa maupun raga. Orang-orang yang diteliti menyatakan bahwa penderitaan mereka berkurang setelah memaafkan orang yang menyakiti mereka.

Penelitian tersebut menunjukkan bahwa orang yang belajar memaafkan merasa lebih baik, tidak hanya secara batiniyah namun juga jasmaniyah. Sebagai contoh, telah dibuktikan bahwa berdasarkan penelitian, gejala-gejala pada kejiwaan dan tubuh seperti sakit punggung akibat stress [tekanan jiwa], susah tidur dan sakit perut sangatlah berkurang pada orang-orang ini.

Dalam bukunya, Forgive for Good [Maafkanlah demi Kebaikan], Dr. Frederic Luskin menjelaskan sifat pemaaf sebagai resepi yang telah terbukti bagi kesihatan dan kebahagiaan. Buku tersebut memaparkan bagaimana sifat pemaaf menimbulkan keadaan baik dalam fikiran seperti harapan, kesabaran dan percaya diri dengan mengurangi kemarahan, penderitaan, lemah semangat dan stress. Menurut Dr. Luskin, kemarahan yang dipelihara menyebabkan kesan pada fizikal yang dapat diamati pada diri seseorang. Dia melanjutkan dengan mengatakan bahwa:
Permasalahan tentang kemarahan jangka panjang atau yang tak berkesudahan adalah kita telah melihatnya melalui sistem kawalan suhu di dalam tubuh. Ketika anda terbiasa dengan kemarahan tingkat rendah sepanjang waktu, anda tidak menyedari seperti apa normal itu. Hal tersebut menyebabkan semacam aliran adrenalin yang membuat orang terbiasa. Hal itu membakar tubuh dan menjadikannya sukar untuk berfikir rasional – memperburuk keadaan.


Sebuah tulisan berjudul "Forgiveness" [Memaafkan], yang diterbitkan Healing Current Magazine [Majalah Penyembuhan Masa Kini] edisi bulan September-Oktober 1996, menyebutkan bahwa kemarahan terhadap seseorang atau suatu peristiwa menimbulkan emosi negatif dalam diri orang, dan merusak keseimbangan emosional bahkan kesihatan jasmani mereka. Artikel tersebut juga menyebutkan bahwa orang menyedari setelah beberapa saat bahwa kemarahan itu mengganggu mereka, dan kemudian berkeinginan memperbaiki kerosakan hubungan.

Jadi, mereka mengambil langkah-langkah untuk memaafkan. Disebutkan pula bahwa, meskipun mereka tahan dengan segala hal itu, orang tidak ingin menghabiskan waktu-waktu berharga dari hidup mereka dalam kemarahan dan kegelisahan, dan lebih suka memaafkan diri mereka sendiri dan orang lain.

Semua penelitian yang ada menunjukkan bahwa kemarahan adalah sebuah keadaan fikiran yang sangat merosakkan kesihatan manusia. Memaafkan, di sisi lain, meskipun terasa berat, terasa membahagiakan, satu bahagian dari akhlak terpuji, yang menghilangkan segala kesan merosak dari kemarahan, dan membantu orang tersebut menikmati hidup yang sihat, baik secara lahir maupun batin.

Namun, tujuan sebenarnya dari memaafkan –sebagaimana segala sesuatu lainnya – haruslah untuk mendapatkan redha Allah. Kenyataan bahwa sifat-sifat akhlak seperti ini, dan bahwa manfaatnya telah dibuktikan secara ilmiah, telah dinyatakan dalam banyak ayat Al Qur’an, adalah satu saja dari banyak sumber kearifan yang dikandungnya.

Sumber: HarunYahya.com

Suka-Suki Aidiladha-17112010


Entri kali ni bekisar tentang beberapa orang pemuda perantau, merantau menyeberang Laut China Selatan untuk menuntut ilmu. Mereka tidak dapat balik beRaya Qurban bersama keluarga kerana pihak penganjur tidak men'sponsor' tiket penerbangan mereka. (hahaha~)

mereka2...

Namun begitu, bila bersama teman-teman perantauan, ibarat satu keluarga yang berkumpul meraikan kemuliaan Aidiladha kali ini. Lantas pada hari sebelum Aidiladha, mereka merancang mengadakan majlis makan-makan bersama. Ingin juga mereka membeli daging lembu untuk santapan raya, namun begitu ayam juga tetap jadi pilihan mereka.


Tambahan, mereka telah menangkap ikan , dan hasilnya dapat menampung keperluan mereka bersama. Ibarat peribahasa, kais malam makan pagi..(hahaha..) - mereka memancing pada malam hari dan hasilnya di masak pada pagi atau tengahari. Namun inilah juga tanda kesyukuran buat mereka.

Inilah hasil tangkapan mereka.. tempat memancing dirahsiakn..hahaha~

Pada malam sebelum raya, mereka mempersiapkan segala keperluan untuk memasak esok hari. Sambil-sambil mereka menyiang ikan, menyediakan bahan-bahan dan menggosok baju raya untuk esok, alunan lagu raya tetap dimainkan.(walaupun tu lagu raya Aidilfitri..hihihi..)

Incik Bie memasak bihun goreng untuk
mereka yang kebuluran..hahaha



Inilah hasil setelah diblender tuan2 dan puan2....
halia, bawang merah, lada, serai, bawang putih..hoho

Usai solat Aidiladha, mereka pun pulang ke rumah dengan sukaria. Mereka menyiapkan juadah lauk pauk seperti ayam panggang, ikan masak sambal, air jagung, kerang bakar dan nasi putih. Tidak semewah mana namun mereka lebih menyukai kesederhanaan.

Masjid Haji Kamaruddin, PJ~

Merekalah geng2 yang terlibat~

chef import dari masjid..hehehe~

kerang bakar yang melatup~

ikan masak sambal masam manis... katering tel: 0123456789


Alhamdulillah..rezeki aidiladha..~:)

Selesai sesi masak-memasak, mereka pun makan bersama-sama. Lihatlah wajah ceria mereka..hohoho..hati manyak senang ooo..~


ketawa besar nampak~..

Baik punya~:P

sekian cerita suka-suki~
wassalam..^^

p/s: Aidiladha membawa makna yang besar dalam kata 'pengorbanan'. Lantas pengorbanan inilah membawa kepada kesyukuran...^^

Sekadar Lelaki Biasa -Feelhoney(kod gitar)


C
Wajah nan rembulan
AM
Meruntun jiwaku
F
Tiap bait tutur kata
G
Penuh keimanan


C
Oh tetapi diriku
AM
Berbeda denganmu
F G
Aku hanya insan penuh kejahilan

F C
Adakah mungkin kan ku milik kasih
F G
Atau sekadar di dalam hati~

cho:

C A
Ya Allah perkenankan
F G
Doaku jadikan ku halal baginya
E AM F
Menemani mimpi indahku
G
Ku bertanya~

C A
Adakah harusku kata
F G
Ku sayang dia ,Ku cinta dia
E AM F
Siapalah aku.. sekadar lelaki yang biasa
G C
Sekadar lelaki biasa~

bridge:
F E
Cintaku tak berarti memilikinya
AM D
Cukup sekadar doa
F G
Bahagiaku untuknya~

*ulang chorus..

p/s: kod gitar ni aku coba cari bersama Kimo Feelhoney. Masa ending part bridge tu, ble tambah kod 'D' untuk tambah...'ooohooooo'...Aku tak letakkan kerna aku blum arif bab naik key..hahaha~..:))

Semoga Sukses~

Assalamua'laikum..
Salam sejahtera~
Sempena Exam tidak lama lagi ni...
Sempat juga ku titipkan kartun simple ini..
hehe...


Firstly..sketching and scanning~


Secondly: Editing with Adobe Photoshop. Tada...
(guna threshold..-betul ke aku eja tu..hehe..)


Lastly, yang ni aku colouring sikit...
a.photoshop+photoscape
(amik bhgian dua karakter kartun tu ja..hihi..)

Dibenarkan sharing kartun2 di blogku ini..
Semoga memberi manfaat buat semua...
(^^)

p/s: jangan lupa bawa slip periksaan, kad matrik, pen,pensel, pemadam dan yang sewaktu dengannya...Moga anda semua sukses. Menuntut ilmu kerana Allah, nescaya anda akan tenang menghadapi ujian..hihi...peringatan buatku juga tu...:)

Back to The Real Chenta (komik)

Tetiba rajin buat melukis-lukis kebelakangan ni...
terhasil juga satu komik simple...
Yang penting memberi kebaikan buat semua..








klik untuk membesarkan saiz ya~

p/s: saya suka melukis lagi..sekian..hehehe..^^

Saya Suka Melukis..hoho

Sekadar conteng2 by Farhan Hafiz..hehe..

Tetiba tangan ni rasa macam mau melukis..
(baru lepas satu paper exam..ada lagi 4 papers...wahaha..)
ku 'gagahi' juga walau lama sudah ku tinggalkan kerja lukis-lukisan ni..
hehehe...

Masa sekolah rendah dulu,
teringat pernah melukis..
boleh2 buat komik lagi..hahaha...

Kartun yang ku lukis banyak pengaruh
dari manga@komik jipun..hehe..
dulu2 minat baca Naruto, Bleach, One Piece..etc

Bah tengok2 la simple katun di bawah..
mula-mula aku sketching..
drawing...scaning...editing..colouring..
software adobe photoshop+photoscape..
(ni cara2ku..sangat2 amatur..hahaha..)



klik gambar untuk tengok lebih jelas ya!...

p/s: saya suka melukis..hihi..^_^

Promo Album Nasyid Indie Vol.2



This is just simple introduction
created by Rxeme Studio (tanx!)

Atas kejayaan Album Nasyeed Underground Vol.1
Neurotic Studio (Abd.Halim Ahmad) menerbitkan
Album Nasyid Indie Vol.2: Semesta Bertahmid
menampilkan 12 penasyid indie tanahair

Feelhoney
Elhamz
R-if
Fine
RedOne
Nurfantz
Rahmat
Univoice
Halim
Zulhilmi
Che An
Rxeme

InsyaAllah..akan menemui anda
di pasaran akan datang..!

Promo Feelhoney & Elhamz (hehehe...)


Feelhoney sekali lagi muncul dengan single kedua
bertajuk ' CURANG'
(boleh dengarkan teasernya pd music box di sidebar)
musiknya ala-ala OST indonesia.



Elhamz muncul dengan single pertama
bertajuk 'Cerita Cinta'
Dengarkan kehebatan vokal duo pada link ini....
Mereka juga dalam proses menghasilkan
lagu-lagu baru..dan segala perkembangannya
pada blog dan laman facebook mereka..^^

InsyaAllah, Feelhoney juga sekarang dalam proses
eksperimentasi muzik untuk album mini akan datang,
kemungkinan dalam 5-6 lagu..
Mohon doa kelancaran segala usaha ini...Amin..:))

p/s: Feelhoney ada banyak pilihan lagu..lebih dari 10 lagu ciptaan sendiri semua best..tapi kena pilih yang TERBAEK dari yang TERBAEK..hehehe..^^

Jom ke Pedalaman!

" Guru Pendidikan Islam ni memang kena anak tirikan.."

" Betul ka? Setahu aku bukan guru PI ni kena bagi ruang yang istimewa kah?"

" Realitinya, guru PI macam aku ni jarang diberi peruntukan sewajarnya untuk aktiviti di bawah Panitia PI di sekolah aku ngajar sekarang.."

Kerut dahiku memikirkan apakah NASIB ku bila sudah berkerjaya sebagai seorang guru Pendidikan Islam kelak. Mendengar rintihan sepupuku, yang merupakan Ustaz baru PI menghadapi realiti yang sedemikian rupa. Dia ingin melakukan sesuatu yang terbaik untuk pelajar, tetapi pihak sekolah tidak memberikan kerjasama yang sewajarnya.

"Apa boleh buat Han..Kena ikut telunjuk sekolah. Aku mahu pelajar rasa keseronokan belajar Pendidikan Islam, bukan sekadar konsep menerang semata. Aku try pinjam alat muzik, LCD, komputer..dibilang mahu 'kait kerja cikgu lain'.."

Aku hanya boleh berdiam seribu kata, dan telingaku terus mendengar rasa yang dilontarkannya. Hadri, bukanlah guru lepasan siswazah tetapi semangatnya untuk mendidik anak muda dengan intipati Pendidikan Islam membuatku rasa cabaran bagiku pada masa akan datang juga pasti lebih mencabar.

Berbekalkan semangat inilah, dia mendapat tempat mengajar di pedalaman Sabah dengan gred pedalaman P3 bermaksud tempat yang sangat jauh dari kawasan bandar atau pekan serta kekurangan prasarana yang sewajarnya. Dia juga merupakan satu-satunya guru Pendidikan Islam di sekolah itu dan juga satu-satunya guru agama di kawasan perkampungan di sana!



" Han, kalau kau kena posting nanti, kau mintalah di pedalaman. Aku yakin kau boleh survive apalagi di Sabah ni. Tambahan, ilmu kau tu cukup mendidik anak-anak pedalaman. Kita mahu bagi dorang (mereka) ni pendidikan yang sama rata, sama rasa. Jangan risau soal gaji dan elaun. Elaun kawasan pedalaman cukup tinggi bah! Hehehe..~"

Aku tersenyum dan merasa cukup 'indahnya' menjadinya seorang guru. Soal kewangan usah dipertikai. BerSYUKURlah dengan nikmat Allah berikan. Bukankah tiap kesusahan pasti akan ada kesenangan?

Saban tahun, pasti kerajaan ada memperuntukkan bajet sewajarnya dalam pendidikan. Bolehkah kiranya kerajaan memberikan peruntukan prasarana dan kemudahan ke kawasan pedalaman secara komprehensif? (postpone dulu projek mega juta-juta tu baahhh..)

Guru Lepasan Siswazah dibenar Berpolitik? Hem..sebelum itu, aku menyambut baik keterbukaan kerajaan dalam hal ini. Tapi...aku mengambil pendapat seorang pensyarah pendidikan yang telah berkecimpung dalam dunia pendidikan selama 18 tahun.

" Saya boleh saja menjadi seorang jutawan. Tapi saya tidak boleh..kerna jiwa saya bukan ke arah itu. Saya boleh saja menjadi seorang politician. Tapi jiwa saya juga bukan ke arah itu. Saya boleh saja menjadi seorang pendidik. Kerna itulah jiwa saya! JIWAI-lah kerjaya mulia pendidik ini, pasti kamu akan melahirkan jutawan dan politician..."

Memang mendalam sentuhan jiwa seorang guru.
Kerna sentuhan itulah, aku punya cita-cita.
Kerna sentuhan itulah, aku sedar tentang masa depanku...
Kerna sentuhan itu juga, aku bisa mendalami jiwaku...

Bah, apalagi..wahai guru lepasan siswazah...Persiapkan segenap kekuatan dan keazaman..

"JOM ke PEDALAMAN!"

Kami Guru Malaysia (with kod gitar)

sumber Utusan Malaysia

Assalamualaikum..
Salam Sejahtera...
Sebelum ke'BZ' an melanda minggu akan datang,
saya akan meng'update' blog ini dengan penuh keriangan..(hahaha..)

Semangat 'to be a Great Teacher' seperti kata-kata profil saya semakin membara.
Selepas menghadiri dan menjadi sebahagian warga kerja IKON'10..
(Forum Pendidikan IKON Abad ke-21)
my vision and mission yang dulunya agak kabur..
Kini semakin jelas dan nyata..(aisehman...:)

Lantas, semangat ke'guru'an itu meresap dan tangan ini mula tercari-cari sesuatu..
Ya..Gitar dan mencari lirik bersama kod gitar.
Cari punya cari..ketemu satu lagu WAJIB bagi semua guru apabila tiba Hari Guru..(hehehe)

'Kami Guru Malaysia'

Intro : Am D G Em Am B7 Em

Em
Kami guru Malaysia
Am
Berikrar dan berjanji
B7
Mendidik dan memimpin
Em
Putra putri negara kita


Em
Pada Seri Paduka
Am
Kami tumpahkan setia
B7
Rukun Negara kita
Em
Panduan hidup kami semua


D
Di bidang pembangunan
G
Kami tetap bersama
B7 Em
Membantu, membina
B7
Negara yang tercinta


Em
Amanah yang diberi
Am
Kami tak persiakan
B7
Apa yang kami janji
Em
Tunai tetap kami tunaikan

credits to Zairul.com
(banyak info & kord gitar best di laman ni..)

liriknya andai dihayati seperti ikrar, janji..waahhh!

p/s: Guru adalah murabbi iaitu pendidik yang meningkatkan nilai peribadi pelajar
..bukan Onizuka ya..:))


(^_^)
hanzsensei
1.06 am
seksyen14,PJ

Gracias a todos (IKON'10)

credits to Bie FH for being the photographer!

esto es sólo una simple inscripción para hoy ...
Sólo quiero decir muchas gracias a la organización de IKON'10
porque han estado haciendo un programa exitoso ...
Aunque todas se ven muy cansado, pero las sonrisas en sus caras son realmente describir lo feliz y disfrutar de trabajar juntos como un buen equipo. Este es el gran momento voy a recordar y lo convierten en uno de mis dulces recuerdos con todos los miembros del equipo.

RECUERDE .. Somos un modelo para el futuro ..
y recibe a prepararse para la educación desafíos ...(^_^)

p/s: understand with this language? if not, translate it with Google Translator..hohoho..:)

Gelombang Hijau?


H.I.J.A.U
satu warna yang cantik...
bersifat semulajadi...
kata lainnya natural..
umpama alam yang serba kehijauan..
padanya letak ketenangan...

Mengapa entri ini bertajuk 'hijau'?
kerana adanya gelombang HIJAU..
Gelombang yang memberikan inspirasi
buat mereka yang rela dididik sebelum mendidik.


Dimana gelombang hijau itu?
DEWAN KULIAH UTAMA,
AKADEMI PENGAJIAN ISLAM,
UNIVERSITI MALAYA.

Pelik? Kenapa di sana sahaja ada gelombang hijau ini?
Sebab adanya satu Forum Terhebat Abad ini..

Waa...Bila tarikh dan masanya?
Jumaat, 8 OKTOBER 2010.
Jam 8.00 pagi hingga 4.30 petang

Kata tadi Forum Terhebat Abad ini...Apa yang hebatnya?
Sebelum dijawab persoalan itu, saya ada 3 soalan.

Apa soalannya?
Bisakah anda menjadi IKON masa depan?
Apa pula cabaran yang akan di hadapi kelak?
Sudi kah anda men' suka & rela'kan diri dengan didikan kini demi cabaran masa depan?

Em..memang suatu persoalan yang berawang-awang tu..
Boleh jadi Ikon tu..
Cabaran memang banyak, tapi camna menghadapi ya..
'Suka & Rela' diri dengan didikan? hem...
Sememang perlu rungkaian ni...
Forum...forum ni apa tajuknya?

Inilah forum khas untuk semua persoalan di benak fikiran kita..
'FORUM PENDIDIKAN IKON ABAD 21'
Ahli panelnya akan membentang kertas kerja dengan
cara sendiri..

Waa..mantap ni! Siapa ahli panelnya?
Pertama : Ustazah Salina Busrowi
Penerima Anugerah Guru Cemerlang Pendidikan Islam.
Guru yang sangat berdedikasi dalam menjalankan tugasnya.
Antara guru yang diminati oleh pelajar di tempat beliau mendidik kerana
jiwanya memahami jiwa pelajar.

Kedua : Dr. Zawawi Ismail
Ketua Jabatan Pendidikan Bahasa & Literasi, Fakulti Pendidikan, UM
Beliau adalah pensyarah saya juga..hehehe..
Sangat sporting dan tidak lupa,
tiap tutur kata-katanya sampai ke hati!

Ketiga : Prof. Dr. Sidek Baba
Pensyarah Institut Pendidikan, UIAM
Siapa tidak kenal tokoh pendidikan ini...

Wah, hebat belaka para panelis ni! Apa tajuk pembentangan mereka?
ahli panel pertama: Ustazah Salina
tajuk: Cabaran Pendidik Masa Kini

ahli panel kedua : Dr. Zawawi Ismail
tajuk : Rela Dididik Sebelum Mendidik

ahli panel ketiga: Prof. Dr. Sidek Baba
tajuk : Ikon Serba Boleh Abad Ke-21

Mantap! Selain tu ada apa lagi ya?
Ada juga pameran pendidikan..
dan juga pameran lain..
Tidak ketinggalan, persembahan dari
kumpulan nasyid indie ELHAMZ
program ini juga bakal dirasmikan oleh
Timbalan Menteri Pelajaran Malaysia
Y.B Dato Dr. Haji Puad Zarkashi

-------------------------------------------

Dengarkan juga lagu Revolusi Ikon
Lagu tema program ni..hehehe..
klik link ini...

REVOLUSI IKON

lirik: Mohd Farhan Hafiz Bin Ag BUntar
lagu: Mazhair Shahroz Bin Muhasip

gema satu suara perpaduan
kami penerus wadah perjuangan
perkasakan ilmu, amal dan jati diri
demi pendidikan yang hakiki

akan kami wujudkan revolusi
memupuk modal intelek insani
menyatukan ilmu dengan amali
adaptasi untuk generasi

kamilah peneraju di masa depan
ikon tauladan penuh harapan
takkan gentar hadapi cabaran
Rasulullah contoh ikutan

kami siap siaga ke hadapan
persiap segenap kekuatan
berbekalkan iman dan keazaman
kamilah...ikon di masa depan~

wassalam...^^

p/s: memerah otak selama 3 hari untuk mencipta lirik ini..hoho

Moga Nur Syahadah menyinar kalbunya


" Hai abang Farhan"

Pandanganku 'dicuri' sebentar dengan ruang chat di facebook. Ku amati nama ini 'Salam Hari Raya'. Musykil.. Siapakah? Owh..baru ku tahu siapa gerangan kepada 'Salam Hari Raya' ini.

" Hai Chen..."

" Apa Khabar?"
" Sihat saja dik. Apa Khabar Chen?"
" Alhamdulillah..Saya sihat. Saya nak tanya abang ni. Tidak sibuk kah?"
" Tidak lah sibuk sangat. Hehehe..Tanyalah.."

" Boleh kah saya sebut Astagfirullah?"

" Chen, tahu kah maksud ayat tu?"

" macam taubat kah?"

" Maksudnya ' Aku memohon ampun pada Allah"
" Bolehkah saya sebut tu?"

" Boleh saja. Tapi kena ingat, kena minta ampun betul-betul dengan Tuhan. Dan lebih baik baca di hati dan faham maknanya "

" Seronoknya!"

" Apa yang seronok sangat ni? Hehehe.."

" Ada kawan-kawan saya cakap saya tak boleh sebut pasal saya non-muslim"
" Lagi CANTEK kalau Chen jadi Muslimah.. Lagi bermakna ayat tu"
" ^ ^ "
":) "

(Sedikit petikan dialog antaraku dengan Chen. Panjang sebenar..huhu..~)

* Chen bukan nama sebenar. Tapi dialog di atas adalah hampir sama dengan situasiku menghadapi krisis seorang gadis yang mencari identiti diri. Dia begitu tertarik dengan Islam dan ragu-ragu dengan agama anutan keluarganya. Dalam usia yang begitu muda, ku harapkan Nur Syahadah menyinari kalbunya... ( Teringat lagu Nur Syahadah nyanyian Far East ..huhu..)

Sebenarnya bukan mudah menghadapi situasi begitu. Justeru, aku mengambil pendekatan dakwah fardiyah dengan membawa keindahan Islam dengan cedokan ilmuku yang sekelumit cuma.

Terkadang Chen bertanyaku berkaitan persoalan Tauhid..Tentang Tuhan. Dia meragui konsep Tuhan yang banyak pada agamanya. Dalam situasi ini, aku memberikan jawapan tentang Tuhan Yang Esa..yang Wujud dan menjadi pegangan umat Islam.

" Abang Farhan, kenapa Tuhan Islam ada satu saja?Kalau orang cina, ada banyak Tuhan.."
" Chen, pernah naik kapal laut?"
" Tak pernah"
" Ok. Tapi tahu kan di kapal mesti ada big bossnya kan atau kapten?"
" Tu saya tahu"
" Kalau ada dua..tiga orang big boss di kapal tu. Apa yang akan jadi dengan kapal tu?"

" Mesti bergaduh tu kan? Hahaha.."
" Hehehe..Naa..tahu juga. Big boss di kapal cuma ada satu saja. Silap-silap, kalau dua orang big boss mesti hancur kapal tu kan?"

" Lucu juga tu kalau ada..karam kapal tu"

" Begitu juga alam dan kehidupan kita ni. Mesti ada big boss yang sangat hebat dan Maha Esa. Itulah Tuhan bagi orang Islam dik.. Maha Hebat. Faham tak?"
" Oooo..Faham sangat. Hehehe..Terima kasih bang. ^ ^ "
" =) "

Persoalan sebegitu aku gunakan logik akalku, moga Allah meredhai sedikit usaha ku ini. Segala jawapan itu adalah bagi memberi kefahaman mudah buat Chen yang belajar mengenali Islam.

Ku mohon agar Tuhan memberikan dia hidayah agar terus berada dalam keindahan Islam dan menjadi sebahagian saudara seIslam suatu hari nanti..Amin.

p/s: Islam tertegak bukan kerana umatnya yang ramai. Tetapi hati mereka yang Islam itulah yang menyemarakkan keindahan dan kekuatan Islam..Semoga kita berada dalam 'hati' ini...:)
Renungan kita bersama..~

Sudah Update


" Wah, banyaknya 'sawang'!" benak hatiku
" Orang bersih kan sebelum raya, ni lepas raya plak," kata blog ini.
" Raya sebulan bah..hehe..Salam Eidulfitri ya blog. Jangan marah...Ada juga aku jenguk-jenguk ko," gurauku.
" ok la..Aku pun faham ko. Dan aku perasan juga ko check aku bah..Hehe. Sekurang-kurangnya ada juga menjenguk-jengukkan? Jadi apa entri kita kali ini sejak 'sebulan' menyepi ni?"
" Aiks! 'Menyindir' nampak ko c blog. Minta maaf bah.. hehe. Ko mo tahu apa tajuk entri post aku kali ni? Ni spesel ni.." jawabku.
" Wah, spesel kah? Apa la kunun-kunun tajuk entri ko sekarang ni?" excited c blog.
" Tajuk nya inilah..." balasku.
" Apa itu..'Inilah'?" keliru pula c blog.
" Sudah update! " balasku lagi.
"???? eh..paning aku! Apa tajuknya?" semakin keliru c blog.
" Ish..ko ini blog..tajuknya 'Sudah update' baahh!" aku pula semakin geram..~
" Iya laahh! Apa tajuknya kalau sudah update ni?" tambah-tambah keliru c blog Hanzsensei ni.
" SUDAH UPDATE!!!" teriakku.
" IYALAH...APA LAH TAJUKNYA KALAU SUDAH UPDATE!!" balas geram c blog.
" Ko tengok bah tajuk entri ni. Kalo sudah bersawang..paning la ko itu.."
" S.U.D.A.H.U.P.D.A.T.E " sambil c blog mengeja tajuk entri ni.
" ITULAH TAJUKNYA!"
" oOoOoOooooo... Saja ko kasi kena aku kn? Bang Bang Boom Raya ka ini?" tambah geram pula c blog.
" Ish ke situ pula. Itulah ba.. aku mo kasi isi entri lain sikit untuk 'starting' lepas cuti panjang berblog ni. Lepas ni aku update baru. OK" pujukku.
" OoooO..Ok bah. Fahamku..kira Set Induksi la ni?"
" Naa...tau juga ko kan..Pintar ba ko ini!" puji ku kepada c blog yang semakin ceria.
" Na..jangan di puji-puji. Teda angpaw mo bagi ni.."

Akhirnya, aku dan Blogku pun ketawa sama-sama. Saling bermaafan dengan tajuk entri ini.

SUDAH UPDATE.
(jangan marah..:)

Rindu Ramadhan ~

Ramadhan Kelapan, Seksyen 14, PetalingJaya, Jam 748 pagi.


Ya Allah..Berkati kami di bulan Ramadhan ini....

Sinar pagi memecah kelam alam yang tenang dan damai. Kokokan sang gagah si ayam serama kepunyaan jiran membangunkan mereka yang menyambung dengkuran berirama selepas solat Subuh. Namun ia masih belum mengejutkan mereka yang masih terus bertarung, mengharung mimpi.

Tenang dan damai... Harapanku pada ketenangan alam ini bisa menjadi kesatuan dalam jiwaku. Itulah hati manusia yang sentiasa berbolak balik, sentiasa mengharap kedamaian dan kebahagiaan menjadi teman setia pemilik jiwa.

" Wahai Pemilik Hati yang Berbolak Balik. Tetapkan hati-hati kami pada agamaMU dan ketaatan padaMU..."

Bila berdetiknya hati pada kerinduan, pasti di kejauhan ini terkenang akan mereka yang di sana. Ibu dan bapa bersama adik-beradik berkumpul meraikan Ramadhan dengan sabar dan penuh persediaan. Apalagi bila aku mengetahui si kecil Camilia Melvessa sudah mula belajar puasa setengah hari, bertambahlah rasa rindu untuk mendakap dan mengucup pipinya.

"Aaangaahh...upin..pin.."
" Sekejap Lia.. Angah tengah pasangkan ni.."

Pinta si Camilia kepadaku untuk dimainkan rancangan kegemarannya "Upin & Ipin". Entah keberapa kali rancangan itu sering dimainkan sehingga Camilia boleh mengingat kata-kata karakter .." Betul..tul..tul.."

Dalam menjalani ibadah puasa ini, suatu formula tercipta tentang betapa nilai berpuasa ini dan ibadah di bulan ini sangat tinggi untuk kita 'cari dan gali'...

Sabar + Syukur + Ikhlas +Jujur + Istiqomah + Besederhana = Intipati Ramadhan

Sememangnya terlalu banyak hikmah Ramadhan andai kita benar-benar melakukan beserta dengan amalan-amalan sunat lain. Kita semua tahu tentang kelebihan amalan di bulan mulia ini. Justeru, mengapa tinggal-tinggalkan? Betapa ruginya andai puasa itu hanya menjadi kunci lapar dan dahaga semata.

Rasulullah SAW bersabda, “Barangsiapa berpuasa Ramadhan dengan sepenuh iman dan kesungguhan, maka akan diampuni dosa-dosa yang pernah dilakukan.” (HR. Bukhari, Muslim, dan Abu Dawud)

Selama kita berpuasa, jangan lupa berdoa sebanyak-banyaknya. Doa orang berpuasa adalah doa yang mustajab. Rasulullah SAW bersabda, “Ada tiga kelompok manusia yang doanya tidak ditolak oleh Allah. Yang pertama ialah doa orang-orang yang berpuasa sehingga mereka berbuka.” (HR. Ahmad dan Tirmidzi)

Nah...ini baru sedikit ganjarannya. Betapa Allah sayangkan kita dengan memberikan pelbagai ganjaran di bulan ini. Disamping itu, pintu ampunan Allah terbuka seluas-luasnya di bulan keberkatan ini. Justeru itu, hidupkanlah malam.. Perbanyakkanlah taubat..kembalilah pada fitrah kita sebagai hamba yang berTuhan. Ambillah masa sebanyak-banyaknya bersama kekasih terAgung kita di bulan Ruhiyah penuh barokah ini...



Rindu Ramadhan by Bro Halim Devotees...Hayati bait-baitnya...~
"Ya Allah tolong sampaikan hajatku untuk berpanjangan, nafasku hingga pengakhiran.."

Selamat menjalani Ibadah Puasa...Semoga kita mendapat intipati kemuliaan Ramadhan ini..
InsyaAllah..:)


- Siri Peringatan buat diriku yang lupa...

p/s: dikesempatan ini, diri ini memohon kemaafan andai pena berbicara sumbang..kerna diri ini juga insan biasa..punya khilaf dan punya salah..Yang terbaik hanya milik Yang Esa...(^_^)
- Farhan Hafiz -

Siapalah aku?....

Teringat masa aku kecil dahulu, apabila tiba ulangtahun hari lahir ku, pasti akan diadakan sambutan sederhana bersama kakak, adik perempuan dan nenekku. Dan yang pastinya kami berada dalam bulan yang sama iaitu bulan Julai.

Kini, aku sudah berumur 24 tahun. Selama 24 tahun inilah sedikit demi sedikit aku faham dunia yang akan aku tempuhi melalui pengalaman dahulu. Sememangnya pengalaman mematangkan lagi cara berfikir dan menghadapi ujian hidup ini. Dahulu pernah aku jatuh dalam ujian yang getir tapi kerna Allah Maha Pengasih lagi Maha Penyayang ,telah membuka jalan terbaik untukku agar aku lebih berhati-hati melakukan keputusan untuk hidupku.

Tampak serius entri kali ini kan? Agak serius tapi tidak se'serius' hidupku. Waa... 25 Julai lalu genap umurku 24 tahun. Maka persoalan yang sering diajukan padaku bila umur sudah meningkat ini adalah soalan 'cepu mas' : Bila lagi mau mendirikan masjid wahai Encik Farhan?

Ini jawapan ku: Em... Bahan-bahan mendirikan masjid belum ada lagi apa lagi membuat pintu masjid..hohoho...Hem. Soal jodoh pada usia begini kadang-kadang membuatkan aku terfikir untuk mencari. Lantas lagu Cari Jodoh oleh Wali Band terngiang-ngiang di mindaku tapi dalam masa yang sama lagu Rabbani 'Cari Pasangan' menepis lagu itu.. Waah..nampak serius ni!..

Namun, masa kini aku masih belum bersedia untuk bertemu 'dia' yang Allah takdirkan untukku. Mungkin 'dia' sentiasa istikharah, aku juga turut berdoa', semoga 'dia' yang Allah tunjukkan buatku. tapi 'dia' adalah siapa? Allah juga sebaik penentu..Jeng..jeng..jeng!

Jadi, sempena hari lahir ku ini..ku berharap Allah jadikan aku better person than before. Tidak mengharap menjadi super human..( siapalah aku..sekadar lelaki yang biasa...hehehe..) tetapi berharap menjadi lebih baik dari semalam. InsyaAllah..aku sedang berusaha ke arah itu...Amin..:)

Nah..sempena karya lirik ciptaanku dan Hasbi FeelHoney, Susunan muzik oleh Amin FeelHoney.. Buat lelaki yang biasa seperti diriku..(hoho..) terimalah ..Sekadar Lelaki Biasa' ..fresh arrangement with catchy style than before.



Wajah Nan Rembulan
Meruntun Jiwaku
Tiap Bait tutur kata
Penuh keimanan

Oh tetapi diriku
Berbeda denganmu
Aku Hanya Insan Penuh Kejahilan
Adakah Mungkin kan ku milik kasih
Atau sekadar di dalam hati

Ya Allah Perkenankan
Doa'ku jadikan ku halal baginya
Menemani mimpi indahku
Ku berTanya...~

Adakah Harusku kata
Ku Sayang dia...
Ku Cinta dia...
Siapalah aku...?
Sekadar Lelaki yang Biasa...
Sekadar Lelaki Biasa ~

Cintaku Tak Berarti memilikinya
Cukup sekadar doa'
Bahagia untuknya...~


wassalam..~

(^_^)v

p/s: Ku doa'kan kalian semua dalam sihat sejahtera, sentiasa ceria menghadapi kehidupan serta dengar-dengarkan lagu2 dari FeelHoney..InsyaAllah, fully album on da proses..(promo2..jap...kui2..)

Noktah Bertindih

Bukanlah seorang yang pandai berkata-kata, tapi sekadar bait-bait mudah dimengertikan. Terfikir dan terus ku coretkan suatu puisi jujur ini..tidak seindah mana.. ada sahabat jauh, memohon di ukirkan satu coretan indah buat dirinya. Lantasku, garap sedikit dari pengalamannya dengan tajuk " Noktah Bertindih "


Warkah ku terima
berkata ceria
mengukir indah rasa
bahawa sedia bersama

bukan tidak mahu
diriku masih ragu
tak pantas untukmu
atas kekuranganku
wajah tiada apa
apalagi harta di cita

mengapa
tuntas kau pilih aku
sebagai teman hidupmu
bukankah ada terbaik untukmu

lantas kau beri jawaban itu
kerna jiwa nan indah
tak setanding harta dunia


kelunya lidah tidak termadah
kata berhikmah mengundang rasa
andai noktah bertindih?
itu jawaban rahsia jiwa
untukmu~

hanzsensei, 3.26 am, 16 Julai 2010
at 13+1 House


Fahamkan maksudnya? hehe..
Aku akan coba membuat lagunya, jadi...
Bersabar dan senyumlah..~

\(^_^)/

p/s: Sahabat bernama 'M', sudahku buatkan puisi untuk kamo... kalau dah ada lagu, boleh jamming nanti r..hehehe..(jgn lupa blanja aku eh...kui2..)

Sujud Syukur Pada-Mu

Kerisauan melanda di jiwa tatkala terfikirkan apakah nasib adikku dan rakan-rakanku ketika ini? Jam di Masjid At-Taqwa menunjukkan jam 720 malam. Sebentar lagi Isyak, namun kelibat mereka masih belum kelihatan. Pada kebiasaan, perjalanan sejauh jarak Keningau ke Kota Kinabalu tidaklah hingga waktu begini.

"Ya Allah...tenangkan hati yang berkecamuk ini~" detik hatiku.

Hanya dengan doa' ku lantunkan, semoga ketibaan mereka kembali dari Kem Motivasi Tingkatan 4 di Kg Bayangan, Keningau selamat dan baik sahaja.

Dudukku di belakang saf. Tidak tenang di buatnya, lantasku bangun dan berjalan ke beranda masjid. Akhirnya, kerisauan ku terjawab...


Danger!! Slow sikit bawa bos!

" Bang Farhan, dorang (mereka) kemalangan! Bas dorang naik terbabas. Cikgu Rizal bawa abang ikut sekali pergi hospital sekarang,"


Kata-kata juniorku itu sudah cukup menjawab kebimbangan hatiku. Lantas, aku dan beberapa sahabat terus bergerak ikut serta Cikgu Rizal ke Hospital Queen Elizabeth.

Setiba di hospital, aku segera ke wad kecemasan. Ku lihat kelibat rakanku memegang lengannya.

" Kamu ok ka semua? mana Farizul?"
" syukur kami selamat semua. Adik abang di dalam bilik tu. Kejap lagi keluar."

Tidak sampai 2 minit menunggu, ku lihat adikku keluar dari bilik wad dalam keadaan pucat sambil memegang bahunya. Benak hati mengucapkan kesyukuran tidak terhingga lantas ku gapai bahu adikku.

" Ok juga Rez? tiada injured ka?"
" Adui bang..tiada apa jua. tapi bahuku ni sakit..Alhamdulillah, cuma si Ghauth saja yang cedera ringan,"
"Alhamdulillah... risau betul abang,"
"Nau'zubillah kemalangan tadi. Keluar saja dari bas, terus ramai-ramai kami SUJUD SYUKUR. Mahu buat laporan polis nanti ni,"

Sementara urusan laporan diproses, aku bersama sahabat-sahabat yang turut serta Cikgu Rizal, pulang semula ke asrama. Tanda kesyukuran ini ku rafa'kan pada sujud syukur selepas solat Isya'.

Pengalaman di atas berlaku pada tahun 2003, sewaktu aku tingkatan 5. Sedikit info mengenai tajuk entri iaitu Sujud Syukur.

Sujud syukur ialah sujud untuk menyatakan terima kasih atas nikmat yang dilimpahkan Allah Subhanahu wa Ta‘ala atau atas terhindarnya seseorang dari malapetaka. Syarat-syaratnya niat untuk sujud syukur, takbiratul ihram (AllahuAkbar..), sujud dan salam. Sujud Syukur dilakukan di luar solat. Mudah bukan?

Jumhur ulama berpendapat bahawa sujud syukur itu adalah sunat berdasarkan hadis yang diriwayatkan oleh Abdur Rahman bin Auf katanya yang maksudnya :

“Sewaktu Nabi Shallallahu ‘alaihi wasallam keluar menuju ke dalam bangunan-bangunan tinggi lalu memasukinya. Kemudian Baginda menghadap kiblat dan sujud, dan memanjangkan sujud Baginda. Kemudian Baginda mengangkat kepalanya seraya bersabda: “Sesungguhnya Jibril mendatangiku dan memberi khabar gembira kepadaku. Jibril berkata:“Sesungguhnya Allah mengatakan kepada engkau: “Siapa yang memberi selawat ke atas engkau Aku akan memberi selawat kepadanya dan siapa yang memberi salam kepada engkau, Aku akan memberi salam kepadanya” Lalu saya bersujud sebagai tanda syukur kepada Allah”.

(Hadis riwayat Imam Ahmad)

Bacaan semasa sujud syukur adalah harus dibawakan dengan bacaan zikir ketika sujud sembahyang. Untuk keterangan lanjut mengenai sujud syukur ada link ini.



Berzikirlah.. pujilah kebesaran Allah kerana dengan kasih sayangNya, kita mampu lagi terus bernafas dan menikmati indahnya hidup ini.

wassalam...

p/s: ucaplah Alhamdulillah..syukur kita kepada Allah... ucapan syukur kurang dilafaz pabila gembira, malah digantikan dengan 'Yahhuuuu...!'.. fikir-fikirkan, dan selamat beramal...:))

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin