| Kenalan Hanzsensei |

Just Science It!

" Who wants to be a volunteer here?"
" Me!...Me!..."

Meriah. Teruja.
Ungkapan yang mudah saya ucapkan menggambarkan keseronokan 300 pelajar sekolah rendah apabila Encik Aziz meminta seorang sukarela berdiri di atas pentas. Aktiviti ini dinamakan sebagai Science Show yang diadakan di Pusat Sains Negara pada jam 12.00 tengahari dan 2.30 petang.

" Baik. Sebelum saya minta anda menjadi sukarela di hadapan ini, sila tengok apa yang akan terjadi apabila saya masukkan bunga kekwa ini ke dalam larutan nitrogen ini. Anda perlu tahu nitrogen adalah daripada gas dan ia menjadi cecair apabila ia dibekukan pada suhu -40 darjah Celsius.."

Encik Aziz memasukkan sekuntum bunga kekwa berwarna putih ke dalam larutan nitrogen atau sinonim dinamakan ais kering. Kemudian dia menunjukkan bunga kekwa tadi kepada pelajar.

" Okay..Tengok apa yang akan terjadi selepas saya masukkan bunga ini ke dalam larutan ini "
" Wah..the flower turn into ice!"


Kemudian, Encik Aziz mengenggam bunga tersebut. Anda boleh mengagak apakah yang berlaku. Ya..bunga yang bertukar menjadi ais tadi, hancur menjadi serpihan ais.

" Ok. Now, who wants to be a volunteer? and of course put your hand inside this nitrogen liquid. "
" me...!..me...!" ujar sebahagian pelajar tadi.

Nampaknya mereka tidak faham akan keadaan yang akan berlaku apabila bahan pejal dimasukkan ke dalam cecair tersebut.


" Ok, let me do it again.." ulang Encik Aziz dan mengulangi semula eksperimen seperti di atas. selepas itu, dia bertanya lagi.

" siapa yang nak jadi sukarelawan di hadapan dan masukkan tangan ke dalam cecair ini?"

------------------------------------------------------------------------------------------

Anda rasa ,apakah respon pelajar-pelajar ini apabila eksperimen tersebut diulang semula?
Mahu atau Tidak?

Pertamanya, jika kita menilai tahap kognitif @ pemikiran pelajar ini adalah pada tahap pengetahuan dan semestinya suka pada perkara baru serta menyeronokkan. Sesuatu perkara yang baru akan mereka cuba lakukan kerana perasaan ingin mendapatkan pengalaman baru sentiasa mahu dan mahu.

Laksana itulah, apabila kita menghadapi situasi berhadapan dengan kanak-kanak atau pelajar yang masih muda ,didiklah mereka dengan sesuatu yang memberi kesan positif dan bermakna dalam hidup mereka. Ini kerana apabila pemikiran mereka sudah dirangsang dengan kesan positif, pemikiran positif inilah akan melahirkan dan mengembangkan tahap pemikiran mereka kepada idea-idea baru.

Just Science It! hehe...

Seronok. Gembira.

" Me!..Me!..."
" Saya!...Saya!..."

Itulah respon mereka di Science Room tersebut. Maka perkara yang gembira dan seronok seperti itu, menyebabkan sebahagian mereka mengangkat tangan menjadi sukarelawan mencelup tangan ke dalam larutan nitrogen tersebut.hehehe...

Lantas, Encik Aziz memberikan penerangan tentang apa yang akan berlaku jika tangan mereka dimasukkan ke dalam cecair tersebut. Ya..Akan menjadi seperti bunga kekwa tadi. Hancur. hohoho...


Bisik seorang pelajar dalam anggaran usia 9 tahun.


" Wah, nanti saya boleh jadi Iceman!"

Dan saya berbicara sendiri ." Adik, jadilah seorang yang Lebih hebat daripada Iceman!"

fh': Seronok menjadi kanak-kanak..imaginasi tahap superhero tu!!..hehe..:P









Owh sebelum tu, Pusat Sains Negara sekarang mengadakan Dinos Alive (klik link untuk maklumat lanjut) . Jom reramai jenjalan ke sana special minggu ini sempena cuti sekolah. Hanya minggu ini saja spesel..hehe..




No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin