| Kenalan Hanzsensei |

Doa Rindu buat Mereka~

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...
Sesekali menjenguk blogku yang seusai teguh meniti waktu.
Andai ia berbicara, pasti kata rindu menyapa,
" Bilakah masa aku ingin bersama pemilikku?".
Aku menjawab," Sudah Pasti sekarang ada masa untukmu. Namun hanya sebentar cuma ku memberi rasa buatmu..Bersabarlah...".

Entah sejak akhir ini, madahku seakan berbunga. Bukan kerana hati mekar kerana bunga menerpa, tapi terkadang aku merasa perlu memberikan keindahan tiap bahasa, andai disulam bait puspawarna bersama alunan bicara berhikmah. MasyaAllah.. Namunku harap pembaca bisa mengerti bahasa yang hanya ku simpulkan sedikit tersirat bersama makna yang mudah dimengertikan.

Alhamdulillah..Segala Puji Bagi Allah..Tuhan Semesta Alam, Pemilik Hati dan Nyawa.. Panjatku rasa syukur ini kerana memberi kekuatan selama hidup ini hingga kini.. Syukur nikmat ini kita panjangkan dalam setiap hela nafas kita. Terkadang ucapan syukur kurang menjadi bahasa indah menterjemah rasa nikmat. Bersama kita sematkan kalimah Thoiyibah sebagai tanda syukur pengucapan kita.Alhamdulillah..(buat diriku jua...)



Hari Sabtu lalu..
Suatu kenangan yang manis buatku dan juga teman-teman Sabah dan Sarawak. Kami berkesempatan melaksanakan operasi khidmat masyarakat bersama anak-anak yatim dan tahfiz di Madrasah Hasyimiah, Selayang. Tampak perjalanan tidak sejauh mana, namun terdetik dihati apakah bahasa pengantar yang sesuai buat media pengantara dengan mereka. Anak-anak ini adalah dari keluarga Myanmar lantaran itu, bahasa yang terfikir adalah bahasa Inggeris. (bahasa Myanmar? sorang pun x pandai..hehehe)






Tugasku di sana sebagai jurugambar bersama kamera SLR (kepunyaan Saiful..tQ bagi aku guna..). Memang kehadiran pelawat dialu-alukan ke madrasah ini untuk bersama meluangkan masa dengan anak-anak yatim yang sudah tidak punya ayah dan ibu. Aku sempat berkenalan dengan dua orang adik,Harun dan Mohamad. Umur sekitar 12-15 tahun dan mereka antara yang 'senior' di sana. Hem..fikiran kami agak meleset bila asyik terfikir soal bahasa. Kebanyakan anak-anak di situ ada yang fasih berbahasa Melayu. Dan tidak kurang berbahasa Inggeris.




Bila tugasku mengambil gambar, aku sempat men'dekat'kan lensa kamera untuk menatap wajah adik-adik ini. Jelas wajah keriangan memberi erti yang sangat bermakna buat mereka titipkan kenangan suka bersama kami. Tambahan ketika mereka menyanyikan nasyid selawat, terasa runtun jiwaku bila alunan merdu adik Anuar dengan irama urdu yang mendayu menikam segenap hati-hati kami. Benak hatiku mendoakan moga Allah memelihara mereka sepanjang jalan hidup ini.





Kami bagaikan adik-beradik pada masa itu. Makan bersama, ada yang masih kecil disuapkan, ada yang sendirian dihiburkan. Kasih sayang dicurahkan walau sekejap umpama hujan rintik membasahi bumi. Setitik anugerah hujan memberikan kenikmatan buat hidupan sekalian. Sedikit aktiviti diadakan bersama sudah cukup memberikan keceriaan pada mereka.



Sewaktu melangkah pergi menuruni tangga, aku bersama teman-teman terdiam sejenak. Bagaimana mereka selepas ini? Yang pasti, kami merindui saat dan detik itu hingga kini. Lelah jerih tiada rasa bila mengenang anak-anak ini. Bila ku tatap gambar-gambar ini, bagai ingin terbang bertanya khabar, menghulur kemesraan semula.



Moga Allah kirimkan doa rindu ini, dengan berharap mereka sejahtera dan sentiasa tabah menghadapi kehidupan dengan keimanan dan kekuatan dari Yang Maha Pengasih dan Penyayang.


p/s: di kesempatan ini, Tahniah diucapkan buat penasyid2 GREK1029 atas kejayaan tempat kedua kategori persembahan dalam Festival Ko-K Pendidikan. Jadikan nasyid sebagai seni dakwah Islam yang berkesan..Allahumma Anta! Hu....

-para penasyid teramai dimuka bumi-40 lebih...fuh..:p






2 comments:

eyena said...

alalaaa.. aku juga ingin sibuk2 mengirimkan doa buat mereka.. tapi kan..

asal hang p komen kat entry lain cakap i leh jadi editor. (padahal citer yg yg komen entry pasal jam).

haha sah2 hg tak baca entry then komen jer kan.. eeeeeeeeeeeeeeeee kantoii... hahahaha

HanzSensei™ said...

ehem..
aku dh bca 2 kali entri ko tu..
utk paam r..
tap2 tgk ayt2 da gya editor dh..
pastu di komen tu..ehem2..
merpati sejoli saling berkomen..
lantas aku pun beri komen kpd komen...hahahaha~

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin