| Kenalan Hanzsensei |

More Than Words~


Assalamualaikum- with the name of Allah the Most Merciful.
Peace Be Upon You..and May Allah Bless Ur Day with Rahmah wa Ma'rifah..

wah..maybe you know a title song 'More Than Words' original song by Extreme. (i luv this song too..:P) because in my opinion after seeking and finding about what is the main value in this kinda lyric is , sometimes Words can't describe what is the deepest feeling inside our heart. do u agree or not?..:)

But i'm not want to start a quarrel here..hahaha..:)just want to share in our dua' (doa). In Islam, dua' is the great weapon for Muslim. Dua' suppose to be our agreement between us and Allah and remember dua' is the great choice when you are in trouble or asking forgiveness from Allah.

So..what I'm want to say is..dua' is not just we saying the words...without any feeling and hopeful something will come suddenly.. but dua' is some sort of our willing to do.. not just asking without doing..so..remember this nasehah.. describe our feeling towards Allah in our dua' within our willing for change..willing to be a better person...willing to do better than before...

Ya..hikmahnya doa' sangat banyak, terutama kita yang bergelar Hamba. Kita meminta dengan bersungguh-sungguh bukan dengan lafaz semata, tapi usaha kita ke arah mencapai matlamat dalam doa' itu adalah jalan kita menempah kejayaan berdoa'.

Seringkali ada yang berdoa merasa tidak diperkenankan, mungkin kerana usaha bersungguh-sungguh semasa berdoa tidak memadai dengan permintaan dan permohonan pada Allah.

Rasulullah bersabda," Sesungguhnya Allah menyukai orang yang bersungguh-sungguh semasa ia berdoa"

Seperti juga kita memohon masuk IPTA, pelbagai borang kita perlu isi, perlu penuhkan, perlu ikut syarat-syarat ditetapkan dan sebagainya..akhirnya kita berjaya masuk. Nah..begitu juga semasa kita berdoa, perlu ada konsep iman- benarkan dengan lidah, iktikad sepenuh hati, dan usahakannya dengan perbuatan.

"Dan apabila hamba-hamba-Ku bertanya kepadamu tentang Aku, maka (jawablah), bahwasanya Aku adalah dekat. Aku mengabulkan permohonan orang yang berdoa apabila ia memohon kepada-Ku, maka hendaklah mereka itu memenuhi (segala perintah-Ku) dan hendaklah mereka beriman kepada-Ku, agar mereka selalu berada dalam kebenaran. "
- surah al-Baqarah, ayat 186



Renung-renungkan dan Selamat Beramal~(^_^)
InsyaAllah doa' kita akan di maqbulkan..Wassalam..

2 comments:

Solehah said...

bagus artikel ini..tq 4 sharing..semoga kita sentiasa bedoa..

HanzSensei™ said...

solehah:makasih yer solehah..:)istajib doa'na...

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin