| Kenalan Hanzsensei |

Suka-Suki Aidiladha-17112010


Entri kali ni bekisar tentang beberapa orang pemuda perantau, merantau menyeberang Laut China Selatan untuk menuntut ilmu. Mereka tidak dapat balik beRaya Qurban bersama keluarga kerana pihak penganjur tidak men'sponsor' tiket penerbangan mereka. (hahaha~)

mereka2...

Namun begitu, bila bersama teman-teman perantauan, ibarat satu keluarga yang berkumpul meraikan kemuliaan Aidiladha kali ini. Lantas pada hari sebelum Aidiladha, mereka merancang mengadakan majlis makan-makan bersama. Ingin juga mereka membeli daging lembu untuk santapan raya, namun begitu ayam juga tetap jadi pilihan mereka.


Tambahan, mereka telah menangkap ikan , dan hasilnya dapat menampung keperluan mereka bersama. Ibarat peribahasa, kais malam makan pagi..(hahaha..) - mereka memancing pada malam hari dan hasilnya di masak pada pagi atau tengahari. Namun inilah juga tanda kesyukuran buat mereka.

Inilah hasil tangkapan mereka.. tempat memancing dirahsiakn..hahaha~

Pada malam sebelum raya, mereka mempersiapkan segala keperluan untuk memasak esok hari. Sambil-sambil mereka menyiang ikan, menyediakan bahan-bahan dan menggosok baju raya untuk esok, alunan lagu raya tetap dimainkan.(walaupun tu lagu raya Aidilfitri..hihihi..)

Incik Bie memasak bihun goreng untuk
mereka yang kebuluran..hahaha



Inilah hasil setelah diblender tuan2 dan puan2....
halia, bawang merah, lada, serai, bawang putih..hoho

Usai solat Aidiladha, mereka pun pulang ke rumah dengan sukaria. Mereka menyiapkan juadah lauk pauk seperti ayam panggang, ikan masak sambal, air jagung, kerang bakar dan nasi putih. Tidak semewah mana namun mereka lebih menyukai kesederhanaan.

Masjid Haji Kamaruddin, PJ~

Merekalah geng2 yang terlibat~

chef import dari masjid..hehehe~

kerang bakar yang melatup~

ikan masak sambal masam manis... katering tel: 0123456789


Alhamdulillah..rezeki aidiladha..~:)

Selesai sesi masak-memasak, mereka pun makan bersama-sama. Lihatlah wajah ceria mereka..hohoho..hati manyak senang ooo..~


ketawa besar nampak~..

Baik punya~:P

sekian cerita suka-suki~
wassalam..^^

p/s: Aidiladha membawa makna yang besar dalam kata 'pengorbanan'. Lantas pengorbanan inilah membawa kepada kesyukuran...^^

2 comments:

♥ Teacher Nonoi ♥ said...

Selamat Hari Raya Aidil Adha.. :) *Lambat plak wish* hehe..

Macam sedap jakk kerang tu.. uish.. tiba2 lapar ni padahal baru jak lepas makan.. haha.

HanzSensei™ said...

noi:slm aidiladha jga..hehe..tQ wish..:))

kerang tu limited edition..asal merasa..kira ok sja..hehehe~

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin