| Kenalan Hanzsensei |

Ubah Favicon 'B' kepada icon yang anda suka!

Assalamualaikum dan salam sejahtera..
Mesti anda terfikir macam mana nak ubah icon kat sebelah address anda yang mempunyai blog sendiri. Tak kan nak logo 'B' jer.. Jadi pada entri kali ini, saya akan ajar gmana caranya mengubah icon itu atau favicon tersebut kepada icon yang anda suka. ( Macam icon sebelah address saya di atas)

Mula-mula pilih icon yang anda suka dalam saiz 16x16 atau 32x32 pixel dan format .ico , png atau gif. Upload kan pada free image hosting seperti Photobucket . Anda boleh buat icon anda sendiri seperti tutorial yang saya ajar dulu. Link tutorial buat icon sendiri.

Selesai bahagian tersebut, pergi ke Dashboard blog anda klik Layout dan Edit HTML.Cari line ini di Edit HTML anda:


<data:blog.pagetitlJumpa? Selepas itu copy link di bawah, dan paste kan di bawah line di atas. Letakkan url icon yang anda upload kan di image hosting tadi. Image hosting menyediakan link terus kepada icon yang anda upload tadi. Saya gunakan Photobucket dan gunakan direct link yang disediakan. Kemudian tukarkan line tag 'merah' kepada direct link icon tersebut.


Jika icon anda format .ico, taip link ini:

Jika icon anda format png, taip link ini:
Jika icon anda format gif, taip link ini:
Selepas itu, Save Template dan refresh blog anda. Lihat hasilnya! Nampak macam pro blogger apabila ada favicon untuk address blog anda sendiri. hehehe....Selamat Mencuba!

2 comments:

Cheguman said...

Macamana nak guna domain sendiri untuk blogspot? Saya cadang nak guna domain sendiri iaitu http://www.morhabshi.com
Sebelum ni www.morhabshi.com hanya web biasa. Saya nak jadikan dia seperti blog, interactive.

Terima kasih.

HanzSensei™ said...

slm cheguman..
kalau cheguman ingin kn domain yg sesuai utk mmpromosikan produk, lbh baik buat dgn domain berbyr. kerna domain brbyr menyediakan pelantar web yg sgt sesuai tambahan bila ada (dotcom) sdh pasti ia menjadi perhatian.

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin