| Kenalan Hanzsensei |

Ungkapan Yang Perlu Di Lafazkan

“Dan Kami perintahkan kepada manusia (berbuat baik) kepada dua orang ibu- bapanya; ibunya telah mengandungnya dalam keadaan lemah yang bertambah- tambah, dan menyapihnya dalam dua tahun. Bersyukurlah kepadaKu dan kepada dua orang ibu bapamu, hanya kepada-Kulah kembalimu.”
Surah Luqman: ayat 14

Kasih sayang dari ayah dan ibu sukar untuk dibalas walau seisi dunia dihamparkan. kepada keduanya. Melalui tauladan dari mereka, membanting tenaga dan upaya serta usaha dalam pekerjaan dan kehidupan memberikan kita suatu kekuatan dalam memahami erti hidup ini. Jerih payah yang mereka lalui untuk memberikan sesuatu yang terbaik buat anak-anaknya membuatkan merekalah insan yang mulia di sisi Allah. Redha Allah terletak pada redha ibu bapa dan murka Allah terletak pada keduanya. Begitulah ibu bapa kita yang perlu kita sayangi dan ingati atas segala jasa dan bakti buat kita.

Saya berulang kali mendengar lagu ‘Lafaz Yang Tersimpan’ dari UNIC, apakah yang ingin disampaikan dalam lagu ini? Bila saya cari lirik dan cuba hayati lagu ini, memberikan kesedaran terhadap mengungkapkan rasa sayang dan terima kasih buat ibu dan bapa kita. Itulah lafaz yang tersimpan dalam lagu ini…masyaAllah… memang dalam hati kita inginkan memberi kebahagiaan buat keduanya dengan cara dan laku kita, namun suatu pengucapan atau kata-kata penghargaan memberikan makna yang sangat berharga dan mendalam buat mereka.

Jadikan ibu bapa kita sebagai inspirasi hidup walau susah dan senang, merekalah yang memberikan kita semangat tika kita jatuh, bangun dan bangkit dari lena hidup. Doakan mereka setiap masa dan ketika, juga selepas solat. Berikan penghargaan walaupun hanya ungkapan penghargaan tapi ia amat bermakna kerana ada kejujuran dan keikhlasan dari hati. Sudah pastinya hasil yang terbaik didamba mereka, anak yang soleh dan solehah.

Sekadar peringatan dan renungan.

p/s: Video klip Lafaz Yang Tersimpan kureng la.. but the song is strong!
Link to download: .:: Lafaz Yang Tersimpan- UNIC ::.

video

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin